Pentru a va oferi servicii mai bune, utilizam cookies. Continuand sa utilizati site-ul nostru, acceptati si sunteti de acord cu Termenii, conditiile si Politica de confidentialitate.

Printre cele 10 arii de cunoaştere, knowledge areas, aşa cum sunt general enunţate de PMBOK (cel mai amplu ghid internaţional în Managementul Proiectelor), găsim și Managementul Calităţii.

Lipsa atenţiei în privinţa calităţii atrage după sine defecte sau muncă în zadar iar mai multă muncă înseamnă de obicei depăşire de buget şi de timp programat, adică neatingerea obiectivelor stabilite.

Managementul Calităţii se focalizează pe prevenirea acestor probleme și nu pe remedierea lor, pentru că, așa cum bine știm, remedierea este mai costisitoare decât prevenția.

Conceptul este similar cu cel al igienei, care are menirea de a evita, în mare măsură, îmbolnăvirea.

Pentru a depista problemele, calitatea este mai bine să fie planificată decât inspectată
Aceasta este deviza celor mai pricepuţi manageri.

Deseori conceptul de calitate este diferit înţeles, sau chiar prost înţeles. Spre exemplu, simpla afirmaţie că un Mercedes este mai calitativ decât o Dacia, se poate dovedi falsă. 
Definiţia calităţii este: Gradul la care produsul sau proiectul satisface cerinţele clientului
Prin urmare este evident că avem cerinţe mult mai mari de la Mercedes şi mult mai mici de la Dacia, iar mai departe, gradul în care aceste cerinţe sunt satisfăcute, reprezintă calitatea fiecărui produs.

Şi ca o experienţă personală, nu am auzit până acum de o Dacia căreia să i se strice cutia de viteze sau compresorul turbo, la mai puţin de 10.000 km. De partea cealaltă, am trăit ca pasager astfel de experienţe, rămânând în pană pe autostradă. Şi am păţit-o în două limuzine nou nouţe care, probabil, costă cât o flotă de Dacia.

Într-o organizaţie sănătoasă:

  •  Calitatea trebuie luată în considerare atunci când sunt puse în discuţie schimbări asupra constrângerilor de timp şi bani;
  • Calitatea trebuie verificată înainte ca produsele să ajungă în mâna clienţilor;
  • Managerul trebuie să depună efort pentru îmbunătăţirea calităţii;
  • Managerul are sarcina de a determina valorile de măsură a calităţii înainte de a începe fiecare proiect;
  • Managerul trebuie să asigure urmărirea standardelor şi proceselor.



Iată și câteva dintre cele mai cunoscute concepte utilizate în managementul calităţii:


Gold Plating

Este un concept care se referă la a da clientului mai mult decât a cerut (de exemplu funcţionalităţi suplimentare, calitate mai bună, mai repede, mai ieftin, etc.). Foarte întâlnit în proiectele software.
Project Management Institute nu recomandă acest tip de gândire. În primul rând datorită faptului că e dificil să anticipăm ceea ce l-ar face pe client mai fericit, apoi datorită faptului că este foarte probabil ca astfel de practici să atragă depăşiri de costuri sau de timp, iar la următoarea comandă clientul va fi tentat să negocieze calitatea, preţul sau termenul de livrare cu mult mai multă îndrăzneală. De cele mai multe ori gold plating-ul nu este planificat, dar reiese din eforturile membrilor echipei care doresc să dea cât mai mult pentru a se face remarcaţi.
Prin urmare, managerul de proiect trebuie să fie cu ochii în patru pe membrii echipei care furnizează funcționalități suplimentare, muncă suplimentară, sau o calitate mai mare decât este necesară pentru proiect.

Îmbunătăţirea continuă, sau Kaizen

Termenul provine din limba japoneză, ”kai” înseamnând a modifica, iar “zen” a face mai bine sau a îmbunătăţi.
În lumea occidentală îmbunătăţirile sunt privite ca modificări majore, în timp ce japonezii sunt adepţii paşilor mici, dar continui. În acest sens, îmbunătăţirea continuă include şi îmbunătăţirile legate de procese, sau de modul cum se planifică, cum se execută sau cum se monitorizează proiectele. Conceptul este similar cu aforismul lui Confucius: „Nu contează cât de încet mergi, important este să nu te opreşti”.

Just in Time (JIT)

Acesta este un concept managerial complex, introdus în fabrica Toyota din Japonia, în anii ’50 ai secolului trecut. Pe scurt,JIT merge pe o strategie de producție care folosește alimentarea cu materie primă în cantități limitate, doar atât cât să permită fabricarea constantă dar eliminând depozitarea și transportul, pentru că depozitarea materiilor prime este un cost suplimentar semnificativ. Dar și lipsa acestora, datorată unui stoc insuficient la momentul necesar, costă organizaţia şi mai mult, prin urmare, această strategie trebuie abordată cu multă chibzuință. Pentru a implementa acest standard de management al calităţii, este nevoie de furnizori serioşi, contracte solide şi un sistem de comenzi performant, integrat in programul IT de tip ERP al organizaţiei. 

Mai multe despre Costul Calităţii, Six Sigma, dar şi despre cele 7 instrumente de bază (7QC tools), în numărul următor.

 

Un articol de Ștefan Bădescu

Știai că poți urma cursul de Microsoft Project 2021 on-line? Te confrunți cu probleme în proiectul tău? Trainerii noștri te vor ajuta și vor lucra alături de tine prin platforma on-line direct pe proiectul tău. On-line vei putea lucra exact ceea ce te interesează, în sesiuni de lucru 1 la 1 cu trainerul, iar programul îl faci tu!

Înscrieri

Best training of the year, Manager de Proiect online PMBOK (Project Management Body of Knowledge), 35 contact hours pentru certificarea internațională PMP (Project Management Professional) de la PMI.org (Project Management Institute U.S.A.) 16, 17, 23, 24 Mai 2024. Închidem grupa la 10 participanţi.
Detalii: Curs Management de Proiect, PMP prep

Online Curs Managementul și Gestiunea Stocurilor 25 - 26 Aprilie 2024.

La Accedio, venim cu exemple concrete, întâlnite în proiecte, în România sau la colegii din Europa. Cursurile se desfășoară natural și încurajăm dialogul constructiv și inovarea în studiile de caz.

Fedback de la cursurile anterioare.

Newsletter

Vei fii la curent cu bunele practici de management şi cu ultimele oferte la cursuri. Ce este Balanced Scorecard, Diagrama Ishikawa, Managementul Timpului, Drumul Critic, Cum planifici cu ajutorul SWOT, SMART, Gantt, Tehnici de Inovare și de Stimulare a Creativității, Managementul Schimbării, Agile Management, etc.

Susținem cauzele sociale. În 2019 am susținut cursuri pentru elevii de gimnaziu din 3 școli cu prilejul evenimentului "Săptămâna Altfel". Citeşte în continuare

Ne vedem pe Facebook

Întâlnește trainerii şi consultanţii Accedio. Vezi impresiile celor care au fost la cursuri. Concursuri constând în locuri la curs. Umrărește promoțiile noastre, dar și locuri gratuite la evenimente, pe rețelele sociale.

Imagini și testimoniale de la cursuri pe Facebook.

Despre Accedio

În cei peste 20 ani decând sc Emcer Consult srl a luat ființă (2002), au urmat cursurile noastre de Management de Proiect (cursuri acreditate ANC), dar și de alte discipline ce au legătură cu proiectele, peste 2500 de participanți. Din 2012, societatea se prezintă sub marca înregistrată Accedio și este foarte cunoscută în mediul de afaceri din România.

Portofoliul nostru de clienți este vast, nu vom îșirui aici toate companiile care ne-au contractat pentru cursul de Management de Proiect, sau pentru alte servicii de consultanță managerială. Portofoliul nostru de clienți este vizibil online aici.

Positive SSL

teambuilding echipa pozitiva

accedio training logo

Cursuri din 2002

Oferim servicii de consultanță în management, training și teambuilding. Încă din 2002 Accedio livrează cursuri open dar este și un partener în managementul schimbării pentru companii de renume cum ar fi: Adobe, Intersnack, Fresh Air, Kirchhoff Automotive, Embarcadero Software, Active Step, EMAG, Vodafone, BCR, Despre...

Termeni si Conditii | Politica Confidentialitate