Pentru a va oferi servicii mai bune, utilizam cookies. Continuand sa utilizati site-ul nostru, acceptati si sunteti de acord cu Termenii, conditiile si Politica de confidentialitate.

Definiţie: “Consultantul este cel care îţi cere umbrela cu împrumut după care reuşeşte să ţi-o vândă la un preţ avantajos pentru amândoi” (anonim).

Părere: Consultantul îţi pune o mulţime de întrebări după care îţi prezintă răspunsurile pe care i le-ai dat, într-un raport foarte costisitor.

Nu este o părere flatantă pentru un consultant, însă este lansată destul de des de către managerii care au avut experienţe nesatisfăcătoare cu aceştia. Dar când se întâmplă aşa ceva, cine este de vină ? Mai mult ca sigur că o parte de vină revine şi managerilor beneficiari de consultanţă.

Poate că:

• au selectat un consultant nepotrivit

• nu ştiau ce vor de la un serviciu de consultanţă

• nu au înţeles cum să se implice

• au sperat că lucrurile se vor ajusta din mers

În cele ce urmează am să vă dau câteva sfaturi pentru a evita experienţele nesatisfăcătoare:

De ce se foloseşte un consultant? Sunt multe motivele pentru care un manager are în vedere folosirea unui consultant. Înainte de toate trebuie să aveţi în minte, foarte clar, motivele pentru care doriţi să apelaţi la serviciile acestuia. Iată-le pe cele mai comune:

• este un domeniu nou pentru organizaţia dumneavoastră aşa că aveţi nevoie de un expert pentru a face lucrurile cum trebuie, de prima dată;

• este un moment crucial pentru afacerea dumneavoastră şi aveţi nevoie de un sfat bun, de la cineva cu experienţă;

• vreţi să acoperiţi temporar o zonă pentru care nu aveţi încă expertiza necesară, în interiorul organizaţiei;

• doriţi un punct de vedere independent ştiind că managerii preferă păstrarea zonei de confort în locul unei schimbări radicale;

• doriţi dezvoltarea personalului prin consilierea de care aceştia pot beneficia în interacţiunea lor cu un consultant experimentat;

• pentru că vă simţiţi “singur acolo sus”: adesea managerii de top simt nevoia să discute cu cineva mai experimentat problemele cu care se confruntă;

Alegerea consultantului potrivit:

Odată ce v-aţi clarificat motivele pentru care vreţi să apelaţi la un consultant, porniţi la identificarea lui. Puteţi căuta pe internet sau puteţi apela la cunoştinţe, puteţi avea întâlniri formale sau informale sau puteţi cere diferite oferte de prezentări de servicii de consultanţă. Metoda cea mai potrivită depinde de amploarea intervenţiei de care aveţi nevoie. O cauză frecventă a dezamăgirilor este folosirea aceluiaşi consultant pentru probleme diferite. Nimeni nu poate fi bun la toate !

Când evaluaţi un consultant, iată la ce trebuie să fiţi atenți:

• experienţa relevantă pentru problema dumneavostră;

• referinţe de la clienţi pe care îi cunoaşteţi şi în care aveţi încredere;

• costurile şi eşalonarea plăţilor;

• “stilul de lucru” – potrivirea cu valorile organizaţiei dumneavostră;

• transferul de know-how: după plecarea consultantului veţi fi capabil să lucraţi fără ajutorul lui ?

• aderă la un Cod de Conduită cu care vă garantează profesionalismul şi confidenţialitatea ?

• este deschis la negocieri ?

• este dispus să vă ofere o valoare adăugată ? Cum se diferenţiază de competitorii lui ?

Stabilirea termenilor de referinţă

Termenii de referinţă vor face parte din contract iar efortul pe care îl depuneţi în a pune pe hârtie toate detaliile, cat mai clar şi precis, va fi răsplătit înzecit, mai târziu, în procesul de implementare.

Asiguraţi-vă că aţi stipulat:

• obiective SMART şi rezultate finale;

• planificarea activităţilor şi jaloanelor de monitorizare;

• o listă cu cei implicaţi şi sarcinile lor precise;

• o listă cu obligaţiile dumneavostră (cu ce contribuiţi: săli de şedinţe, documente, deplasări, informaţii, o persoană de contact disponibilă permanent, etc.);

• penalităţi precise, de ambele părţi, pentru întârzieri sau prejudicii;

• confidenţialitate şi/sau drepturi de autor.

Inducţia consultantului

Odată termenii de referinţă definitivaţi şi contractul semnat, trebuie să pregătiţi terenul de lucru pentru consultant. De regulă, un manager senior cu suficientă experienţă în organizaţie, este desemnat să lucreze permanent cu consultantul, pe perioada derulării contractului. Acesta va fi punctul de contact al consultantului pentru orice problemă. Este important să vă asiguraţi că cel pe care l-aţi ales să vă sfătuiască îşi începe activitatea imediat după semnarea contractului şi nimic nu-l împiedică să-şi facă treaba. Angajaţii trebuie informaţi de îndată de consultantul începe să lucreze cu dumneavoastră, pentru a nu lăsa loc speculaţiilor inutile.

Monitorizarea şi evaluarea

Termenii de referinţă includ ţinte pe termen scurt sau mediu şi jaloane pe baza cărora se poate face o monitorizare continuă. Aceasta este o responsabilitate comună a consultantului şi a managerului. Pentru cele mai multe proiecte de consultanţă este nevoie de informări săptămânale şi şedinţe de lucru lunare. Informările săptămânale pot consta în raportări simple, în timp ce şedinţele lunare sunt mai ample şi fac referiri la planificare şi obiective. Orice modificare trebuie consemnată în scris. Nu uitaţi să faceţi din aceste şedinţe întâlniri agreabile, suficient de concise şi numai cu personalul relevant.

În cele din urmă am să vă spun şi punctele mele de vedere, în calitate de consultant:

• Lucrez mai bine, mai eficient şi cu mai mare plăcere cu managerii care ştiu ce vor, se implică şi doresc să înveţe. Învăţarea se produce la orice vârstă, permanent învăţăm unii de la alţii, singura condiţie este să rămânem deschişi şi curioşi. Rezultatele bune vin singure, de la sine, iar consultanţa se trasformă într-o colaborare te termen lung.

• Valoarea adăugată nu se mai vede atunci când comunicarea nu funcţionează. Consultanţa oferă multe rezultate intangibile, greu sesizabile pe termen scurt, pentru că se referă la abilităţi personale, la învăţare, la schimbarea de atitudine şi la creşterea performanţelor profesionale. Acestea ies la iveală prin asigurarea unui flux de comunicare deschis cu toţi angajaţii, permanent, pentru a pune în valoare ceea ce s-a câştigat cu ajutorul consultanţei.

• Consultantul nu poate lucra singur. Consultanţa bine făcută este o muncă de echipă, unde managerii se implică permanent şi contribuie activ la proiectul de consultanţă. Asta nu înseamnă o sarcină suplimentară. Cine cunoaşte cel mai bine organizaţia în care lucrează şi îi înţelege nevoile ? Consultantul nu poate şti niciodată istoria detaliată a organizaţiei, cum s-a dezvoltat cultura şi care sunt convingerile profunde care s-au acumulat de-a lungul anilor. Managerii sunt aceia care vor lua decizia de a implementa una sau alta dintre soluţiile propuse de către consultant, iar aceasta este exclusiv responsabilitatea lor.

 

Un articol de Emilia Cernăianu

Știai că poți urma cursul de Microsoft Project 2021 on-line? Te confrunți cu probleme în proiectul tău? Trainerii noștri te vor ajuta și vor lucra alături de tine prin platforma on-line direct pe proiectul tău. On-line vei putea lucra exact ceea ce te interesează, în sesiuni de lucru 1 la 1 cu trainerul, iar programul îl faci tu!

Înscrieri

Best training of the year, Manager de Proiect online PMBOK (Project Management Body of Knowledge), 35 contact hours pentru certificarea internațională PMP (Project Management Professional) de la PMI.org (Project Management Institute U.S.A.) 16, 17, 23, 24 Mai 2024. Închidem grupa la 10 participanţi.
Detalii: Curs Management de Proiect, PMP prep

Online Curs Managementul și Gestiunea Stocurilor 25 - 26 Aprilie 2024.

La Accedio, venim cu exemple concrete, întâlnite în proiecte, în România sau la colegii din Europa. Cursurile se desfășoară natural și încurajăm dialogul constructiv și inovarea în studiile de caz.

Fedback de la cursurile anterioare.

Newsletter

Vei fii la curent cu bunele practici de management şi cu ultimele oferte la cursuri. Ce este Balanced Scorecard, Diagrama Ishikawa, Managementul Timpului, Drumul Critic, Cum planifici cu ajutorul SWOT, SMART, Gantt, Tehnici de Inovare și de Stimulare a Creativității, Managementul Schimbării, Agile Management, etc.

Susținem cauzele sociale. În 2019 am susținut cursuri pentru elevii de gimnaziu din 3 școli cu prilejul evenimentului "Săptămâna Altfel". Citeşte în continuare

Ne vedem pe Facebook

Întâlnește trainerii şi consultanţii Accedio. Vezi impresiile celor care au fost la cursuri. Concursuri constând în locuri la curs. Umrărește promoțiile noastre, dar și locuri gratuite la evenimente, pe rețelele sociale.

Imagini și testimoniale de la cursuri pe Facebook.

Despre Accedio

În cei peste 20 ani decând sc Emcer Consult srl a luat ființă (2002), au urmat cursurile noastre de Management de Proiect (cursuri acreditate ANC), dar și de alte discipline ce au legătură cu proiectele, peste 2500 de participanți. Din 2012, societatea se prezintă sub marca înregistrată Accedio și este foarte cunoscută în mediul de afaceri din România.

Portofoliul nostru de clienți este vast, nu vom îșirui aici toate companiile care ne-au contractat pentru cursul de Management de Proiect, sau pentru alte servicii de consultanță managerială. Portofoliul nostru de clienți este vizibil online aici.

Positive SSL

teambuilding echipa pozitiva

accedio training logo

Cursuri din 2002

Oferim servicii de consultanță în management, training și teambuilding. Încă din 2002 Accedio livrează cursuri open dar este și un partener în managementul schimbării pentru companii de renume cum ar fi: Adobe, Intersnack, Fresh Air, Kirchhoff Automotive, Embarcadero Software, Active Step, EMAG, Vodafone, BCR, Despre...

Termeni si Conditii | Politica Confidentialitate