Pentru a va oferi servicii mai bune, utilizam cookies. Continuand sa utilizati site-ul nostru, acceptati si sunteti de acord cu Termenii, conditiile si Politica de confidentialitate.

O vorbă veche spune că “din greşeli se învaţă”, dar de cele mai multe ori acestea se repetă.
Asta înseamnă că nu e tocmai uşor să identificăm greşelile. Dacă ar fi să ne gândim la maşini fără greşeli, adică la fiabilitate, atunci probabil că motoarele şi autoturismele japoneze ne-ar veni în minte. E bine de ştiut că nu e o chestiune tocmai întămplătoare că japonezii fac lucrurile atât de bine. Încă din anii 1950, în cadrul Toyota Motors, se folosea tehnica celor „5 de ce”, mai cunoscută sub denumirea originală de “5 Whys ”. Sub forma întrebărilor „de ce?”, menirea tehnicii este de a explora cauza şi efectul unei relaţii sau a unui proces de muncă, evidenţiind o problemă particulară. Scopul este de a găsi esenţa problemei. Exemplu întâlnit: organizaţia a pierdut un contract în urma unei licitaţii, pentru că nu a fost înştiinţată la timp de câştigarea acesteia. Termenul limită de semnare al contractului era stabilit la numai 3 zile lucrătoare de la desemnarea câştigătorului. 1. De ce? - pentru că nu a fost înştiinţată conducerea
2. De ce? - pentru că înştiinţările vin doar prin fax, iar acesta nu a funcţionat
3. De ce? - pentru că nu era hârtie în fax şi pentru că acesta nu era vizibil
4. De ce? - pentru că secretara a lipsit de la birou şi nu i-au fost preluate responsabilităţile
5. De ce? - pentru că nu este o procedură prin care să se stabilească cine preia  responsabilităţile secretarei Pentru ca această problemă să nu se mai întâmple, ar trebui ca faxul să fie vizibil pentru mai multe persoane, pentru ca să se sesizeze lipsa hârtiei, să existe reguli în stabilirea celui care preia îndatoririle secretarei şi implementarea unei soluţii tehnice de primire a faxului pe e-mail. Desigur, în anumite cazuri se poate merge şi la un al 6-lea sau chiar al 7-lea nivel, însă în general 5 sunt suficiente pentru a ajunge la rădăcina problemei. Este interesant de observat că cea de-a 5-a întrebare nu este orientată către vina unei persoane, ci către un proces „De ce nu i-au fost preluate responsabilităţile?”. Acesta este un aspect foarte important, pentru că fiind o tehnică de management, se caută îmbunătăţiri ale proceselor, nu se aruncă vina în mod clasic pe oameni, pe lipsa de timp sau pe lipsa investiţiilor. Aceste răspunsuri pot fi adevărate, însă ele sunt în afara controlului nostru. Atunci când se face o analiză a celor „5 Why”, e bine de ţinut minte că „nu oamenii greşesc, ci procesele”. 9 din 10 greşeli sunt cauzate de procese, iar dacă acestea sunt greşite, ele vor învinge mereu chiar şi oamenii buni.
Uneori după primul „De ce?” nu primim un răspuns convingător, dar simpla repetare de 5 ori, face ca interlocutorul să ofere răspunsul dorit. E o tehnică pe care am experimentat-o cu toţii în copilărie, vă mai amintiţi? Un astfel de exemplu este cel dintr-o fabrică, unde ciclul de producţie se întrerupea frecvent datorită apăsării eronate pe butonul „stop”. Chiar şi după mai multe întrebări de tipul „de ce?” puse şefilor de producţie, răspunsul venea ca un automatism: „eroare umană”. La faţa locului însă s-a observat că cele două butoane, de Start şi Stop, erau murdare, astfel nu se mai deosebeau culorile şi erau prea aproape unul de celălalt. Soluţia firească a fost curăţarea lor periodică şi mutarea butonului de Stop. Efectele au fost majore. A nu se confunda tehnica „5 Whys” cu tehnica “5 Ws”, cea din urmă fiind folosită îndeosebi la investigaţiile poliţiei şi în jurnalism (who, what, when, where, why). tunci când problemele sunt mai complicate însă, tehnica „5 whys” este folosită ca parte în construirea diagramei „cauză - efect” cunoscută şi sub denumirea de „os de peşte” sau „Ishikawa”, după numele unui alt japonez care a implementat metoda în 1968, la Kawasaki apoi la Mazda, unde a implementat-o pentru modelul Miata. Tehnica se foloseşte atunci când problema identificată este una generală ce poate surveni din toate ramurile organizaţiei. Exemple ar fi: scăderea profitului, scăderea cotei de piaţă, avansul mai lent faţă de cel al competitorilor, etc. Categoriile cele mai des întâlnite în cadrul organizaţiilor, sunt: ► Oamenii - toţi cei implicaţi în proces
► Metodele - cum sunt executate procesele şi cerinţele specifice, politicile, procedurile, regulile, legile, etc.
► Maşinile - orice echipament, calculatoare, unelte, etc. necesare îndeplinirii  sarcinilor
► Materialele - materialele consumabile, dar şi cele care intră indirect în procesele  de producţie
► Măsurătorile - datele generate de procese, care sunt folosite mai apoi în  evaluarea calităţii
► Mediul - condiţiile cum ar fi temperatura, timpul, locaţia, cultura organizaţională

Exemplu de diagramă Ishikawa

Diagrama Cauză Efect - Ishikawa

 

Un articol de Ștefan Bădescu

Știai că poți urma cursul de Microsoft Project 2021 on-line? Te confrunți cu probleme în proiectul tău? Trainerii noștri te vor ajuta și vor lucra alături de tine prin platforma on-line direct pe proiectul tău. On-line vei putea lucra exact ceea ce te interesează, în sesiuni de lucru 1 la 1 cu trainerul, iar programul îl faci tu!

Înscrieri

Best training of the year, Manager de Proiect online PMBOK (Project Management Body of Knowledge), 35 contact hours pentru certificarea internațională PMP (Project Management Professional) de la PMI.org (Project Management Institute U.S.A.) 16, 17, 23, 24 Mai 2024. Închidem grupa la 10 participanţi.
Detalii: Curs Management de Proiect, PMP prep

Online Curs Managementul și Gestiunea Stocurilor 25 - 26 Aprilie 2024.

La Accedio, venim cu exemple concrete, întâlnite în proiecte, în România sau la colegii din Europa. Cursurile se desfășoară natural și încurajăm dialogul constructiv și inovarea în studiile de caz.

Fedback de la cursurile anterioare.

Newsletter

Vei fii la curent cu bunele practici de management şi cu ultimele oferte la cursuri. Ce este Balanced Scorecard, Diagrama Ishikawa, Managementul Timpului, Drumul Critic, Cum planifici cu ajutorul SWOT, SMART, Gantt, Tehnici de Inovare și de Stimulare a Creativității, Managementul Schimbării, Agile Management, etc.

Susținem cauzele sociale. În 2019 am susținut cursuri pentru elevii de gimnaziu din 3 școli cu prilejul evenimentului "Săptămâna Altfel". Citeşte în continuare

Ne vedem pe Facebook

Întâlnește trainerii şi consultanţii Accedio. Vezi impresiile celor care au fost la cursuri. Concursuri constând în locuri la curs. Umrărește promoțiile noastre, dar și locuri gratuite la evenimente, pe rețelele sociale.

Imagini și testimoniale de la cursuri pe Facebook.

Despre Accedio

În cei peste 20 ani decând sc Emcer Consult srl a luat ființă (2002), au urmat cursurile noastre de Management de Proiect (cursuri acreditate ANC), dar și de alte discipline ce au legătură cu proiectele, peste 2500 de participanți. Din 2012, societatea se prezintă sub marca înregistrată Accedio și este foarte cunoscută în mediul de afaceri din România.

Portofoliul nostru de clienți este vast, nu vom îșirui aici toate companiile care ne-au contractat pentru cursul de Management de Proiect, sau pentru alte servicii de consultanță managerială. Portofoliul nostru de clienți este vizibil online aici.

Positive SSL

teambuilding echipa pozitiva

accedio training logo

Cursuri din 2002

Oferim servicii de consultanță în management, training și teambuilding. Încă din 2002 Accedio livrează cursuri open dar este și un partener în managementul schimbării pentru companii de renume cum ar fi: Adobe, Intersnack, Fresh Air, Kirchhoff Automotive, Embarcadero Software, Active Step, EMAG, Vodafone, BCR, Despre...

Termeni si Conditii | Politica Confidentialitate