O vorbă veche spune că “din greşeli se învaţă”, dar de cele mai multe ori acestea se repetă.
Asta înseamnă că nu e tocmai uşor să identificăm greşelile. Dacă ar fi să ne gândim la maşini fără greşeli, adică la fiabilitate, atunci probabil că motoarele şi autoturismele japoneze ne-ar veni în minte. E bine de ştiut că nu e o chestiune tocmai întămplătoare că japonezii fac lucrurile atât de bine. Încă din anii 1950, în cadrul Toyota Motors, se folosea tehnica celor „5 de ce”, mai cunoscută sub denumirea originală de “5 Whys ”. Sub forma întrebărilor „de ce?”, menirea tehnicii este de a explora cauza şi efectul unei relaţii sau a unui proces de muncă, evidenţiind o problemă particulară. Scopul este de a găsi esenţa problemei. Exemplu întâlnit: organizaţia a pierdut un contract în urma unei licitaţii, pentru că nu a fost înştiinţată la timp de câştigarea acesteia. Termenul limită de semnare al contractului era stabilit la numai 3 zile lucrătoare de la desemnarea câştigătorului. 1. De ce? - pentru că nu a fost înştiinţată conducerea
2. De ce? - pentru că înştiinţările vin doar prin fax, iar acesta nu a funcţionat
3. De ce? - pentru că nu era hârtie în fax şi pentru că acesta nu era vizibil
4. De ce? - pentru că secretara a lipsit de la birou şi nu i-au fost preluate responsabilităţile
5. De ce? - pentru că nu este o procedură prin care să se stabilească cine preia  responsabilităţile secretarei Pentru ca această problemă să nu se mai întâmple, ar trebui ca faxul să fie vizibil pentru mai multe persoane, pentru ca să se sesizeze lipsa hârtiei, să existe reguli în stabilirea celui care preia îndatoririle secretarei şi implementarea unei soluţii tehnice de primire a faxului pe e-mail. Desigur, în anumite cazuri se poate merge şi la un al 6-lea sau chiar al 7-lea nivel, însă în general 5 sunt suficiente pentru a ajunge la rădăcina problemei. Este interesant de observat că cea de-a 5-a întrebare nu este orientată către vina unei persoane, ci către un proces „De ce nu i-au fost preluate responsabilităţile?”. Acesta este un aspect foarte important, pentru că fiind o tehnică de management, se caută îmbunătăţiri ale proceselor, nu se aruncă vina în mod clasic pe oameni, pe lipsa de timp sau pe lipsa investiţiilor. Aceste răspunsuri pot fi adevărate, însă ele sunt în afara controlului nostru. Atunci când se face o analiză a celor „5 Why”, e bine de ţinut minte că „nu oamenii greşesc, ci procesele”. 9 din 10 greşeli sunt cauzate de procese, iar dacă acestea sunt greşite, ele vor învinge mereu chiar şi oamenii buni.
Uneori după primul „De ce?” nu primim un răspuns convingător, dar simpla repetare de 5 ori, face ca interlocutorul să ofere răspunsul dorit. E o tehnică pe care am experimentat-o cu toţii în copilărie, vă mai amintiţi? Un astfel de exemplu este cel dintr-o fabrică, unde ciclul de producţie se întrerupea frecvent datorită apăsării eronate pe butonul „stop”. Chiar şi după mai multe întrebări de tipul „de ce?” puse şefilor de producţie, răspunsul venea ca un automatism: „eroare umană”. La faţa locului însă s-a observat că cele două butoane, de Start şi Stop, erau murdare, astfel nu se mai deosebeau culorile şi erau prea aproape unul de celălalt. Soluţia firească a fost curăţarea lor periodică şi mutarea butonului de Stop. Efectele au fost majore. A nu se confunda tehnica „5 Whys” cu tehnica “5 Ws”, cea din urmă fiind folosită îndeosebi la investigaţiile poliţiei şi în jurnalism (who, what, when, where, why). tunci când problemele sunt mai complicate însă, tehnica „5 whys” este folosită ca parte în construirea diagramei „cauză - efect” cunoscută şi sub denumirea de „os de peşte” sau „Ishikawa”, după numele unui alt japonez care a implementat metoda în 1968, la Kawasaki apoi la Mazda, unde a implementat-o pentru modelul Miata. Tehnica se foloseşte atunci când problema identificată este una generală ce poate surveni din toate ramurile organizaţiei. Exemple ar fi: scăderea profitului, scăderea cotei de piaţă, avansul mai lent faţă de cel al competitorilor, etc. Categoriile cele mai des întâlnite în cadrul organizaţiilor, sunt: ► Oamenii - toţi cei implicaţi în proces
► Metodele - cum sunt executate procesele şi cerinţele specifice, politicile, procedurile, regulile, legile, etc.
► Maşinile - orice echipament, calculatoare, unelte, etc. necesare îndeplinirii  sarcinilor
► Materialele - materialele consumabile, dar şi cele care intră indirect în procesele  de producţie
► Măsurătorile - datele generate de procese, care sunt folosite mai apoi în  evaluarea calităţii
► Mediul - condiţiile cum ar fi temperatura, timpul, locaţia, cultura organizaţională

Exemplu de diagramă Ishikawa

Diagrama Cauză Efect - Ishikawa

 

Un articol de Ștefan Bădescu

Știai că poți urma cursul de Microsoft Project 2016 și on-line? Te confruncți cu probleme în proiectul tău? Trainerii noștri te vor ajuta și vor lucra alături de tine prin platforma on-line direct pe proiectul tău. On-line vei putea lucra exact ceea ce te interesează, în sesiuni de lucru 1 la 1 cu trainerul, iar programul îl faci tu!

Înscrieri

Best training of the year, Manager de Proiect PMBOK (Project Management Body of Knowledge), 35 contact hours pentru certificarea internațională PMP (Project Management Professional) de la PMI.org (Project Management Institute U.S.A.), 20 - 28 Septembrie 2018. Închidem grupa la 10 participanţi.
Detalii: Curs Management de Proiect, PMP prep

Ultimele două locuri la Curs Managementul și Gestiunea Stocurilor 28 - 29 Septembrie 2018. Locul de desfăşurare: str. Mendeleev 7-15, Piaţa Amzei.

La Accedio, venim cu exemple concrete, întâlnite în proiecte, în România sau la colegii din Europa. Cursurile se desfășoară natural și încurajăm dialogul constructiv și inovarea în studiile de caz.

Fedback de la cursurile anterioare.

Newsletter

Vei fii la curent cu bunele practici de management şi cu ultimele oferte la cursuri. Ce este Balanced Scorecard, Diagrama Ishikawa, Managementul Timpului, Drumul Critic, Cum planifici cu ajutorul SWOT, SMART, Gantt, Tehnici de Inovare și de Stimulare a Creativității, Managementul Schimbării, Agile Management, etc.

Susținem cauzele sociale. În 2018 am susținut cursuri pentru elevii de gimnaziu din 3 școli cu prilejul evenimentului "Săptămâna Altfel". Citeşte în continuare

Ne vedem pe Facebook și Google +

Întâlnește trainerii şi consultanţii Accedio. Vezi impresiile celor care au fost la cursuri. Concursuri constând în locuri la curs. Umrărește promoțiile noastre, dar și locuri gratuite la evenimente, pe rețelele sociale.

Imagini și testimoniale de la cursuri pe Google + și pe Facebook.

Positive SSL

Daniel Buleu

Daniel Buleu

Daniel Buleu Senior Program Director Ness Digital Engineering "Meritã un 10+. Mi-a fãcut plãcere sã învãțãm și sã lucrãm împreunã și sper sã ne reîntîlnim! Un curs util pentru orice manager de proiect."  

Bogdan Sandu

Bogdan Sandu

Bogdan Sandu Inginer Proiectant Prointec "Un curs bun, interesant, logic. Te invata sa duci logica pana la capat, sa te ordonezi mai bine. Au fost 4 zile pline, dar frumoase."

Alina Vișan

Alina Vișan

Alina Vișan Project Manager Corporate Fleet Management OMV Petrom "Mi-a plăcut acest training datoritã bunei îmbinări a situațiilor reale cu cele teoretice. Earn Value Method a fost cea mai bună sesiune."

Cristi Scarlat

Cristi Scarlat

Cristi Scarlat Logistics Manager Intersnack România (Chio Chips) "Toate sesiunile au fost valoroase, însã cel mai mult acest curs m-a ajutat sã în?eleg principiile planificãrii unui proiect."

Claudiu Șerban

Claudiu Șerban

Claudiu Șerban Business Development Manager Coril "Informațiile primite mi-au adus un real plus de cunoaștere. Recomand acest training."

Corina Matei

Corina Matei

Corina Matei Redactor Burda "Un curs de project management foarte bine sintetizat. Îl recomand oricui, este plin de studii de caz, din diferite proiecte."

George Costan

George Costan

George Costan IT Manager CEVA Logistics "Am avut ocazia sã întâlnesc oameni minunați care chiar sunt interesați de Project Management"

Andrei Uncu

Andrei Uncu

Andrei Uncu Event Marketing PR Farmacia Familiei "Din fiecare sesiune a cursului de Managementul Proiectelor am luat câte ceva valoros. Am înțeles și cã managerul trebuie sã aibã multã rãbdare, pentru cã lucreazã cu echipa."

Bujor Stoicovici

Bujor Stoicovici

Bujor Stoicovici Inginer Consis Proiect "Mi-a plãcut cursul. N-a fost plictisitor, ba din contră, ne-am și distrat pe alocuri. M-a ajutat să înțeleg mai bine curbele S în rapoartele de monitorizare."

Anamaria Avornicului

Anamaria Avornicului

Anamaria Avornicului Expert financiar bancar BCR "Cursul de formator mi-a dat șansa sã învăț sã-mi stăpânesc emoțiile și să pot transmite informațiile într-un mod cât mai plăcut pentru auditoriu."

« »

accedio training logo
Oferim servicii de consultanță în management, training și teambuilding. Încă din 2002 Accedio livrează cursuri open dar este și un partener în managementul schimbării pentru companii de renume cum ar fi: Adobe, Intersnack, Fresh Air, Kirchhoff Automotive, Embarcadero Software, Active Step, emag, Vodafone, BCR, Ifantis, Stabilus, Tymbark, Consis Proiect. Despre...

Termeni si Conditii | Politica Confidentialitate

Abonare Newsletter

Îţi vom trimite articole cu bune practici din mediul de business organizațional, dar şi informații legate de cursurile Accedio.
I agree with the Conditii de Utilizare

Contact Accedio

Email: office[at]accedio.ro
Telefon: 0758.888.542 / Fax: 031.810.54.67

harta mendeleev