Blog - Accedio.ro
Unii dintre noi reușesc să își termine treaba la finalul fiecărei zile. Alții sunt nevoiți să stea peste program, și chiar au făcut din asta un obicei.
Există numeroase tehnici prin care putem să ne organizăm mai bine timpul, să putem estima mai bine duratele activităților și să ne păstrăm concentrarea pe durata unei sarcini.
Managementul Timpului are ca subiect central zicerea unui mare general, și președinte al Statelor Unite între anii 1953-1961. Dwight D. Eisenhower a spus că “ceea ce este urgent este rareori important, și ceea ce este important este rareori urgent”.
Astfel a apărut Metoda Eisenhower, sau Eisenhower Matrix, care grupează toate activitățile în funcție de urgență și importanță. Este un instrument de prioritizare.
►Important şi Urgent → Fă-le acum, cum poţi mai bine (Do)
►Important şi Neurgent → Focalizează-te pe ele, cum te eliberezi (The Zone)
În acest cadran sunt activitățile pe care trebuie să le faci cât mai bine. Ai timp suficient pentru a le planifica și pentru a te documenta. Aceste activități te vor recomanda pe viitor.
►Neimportant şi Urgent → Învaţă să spui nu, sau deleagă
►Neimportant şi Neurgent → Evită aceste activităţi, îţi irosesc timpul (uitatul la tv, rețelele sociale, site-urile de știri, navigarea pe internet, jocurile, etc., dar nu toate aceste activități luate ca atare ci numai acelea care nu aduc nicio valoare adăugată vieții)
Cel mai cunoscut instrument de Management al Timpului este „to do list-ul” din agenda zilnică.
E necesar să scriem sarcinile pe care le avem de făcut. Chiar și pe cele pe care le știm bine, și suntem siguri că nu le putem uita. Pentru că Managementul Timpului nu este despre uitare, ci în primul rând despre prioritizare.
Pentru a fi SMART, va trebui să trecem în dreptul fiecărei sarcini (task) un deadline.
Unii dintre noi își rescriu activitățile seara, alții preferă să o facă dimineața, argumentând că au mintea limpede și mai dornică de activitate.
Există câteva argumente în favoarea scrierii unui „to do list” de cu seara.
1. Productivitatea de dimineață trebuie folosită la maxim, primele sarcini fiind cele mai importante. Un „to do list” ar putea tăia din elan.
2. Noaptea e un sfetnic bun, creierul continuând în zona subconștientului să ne livreze soluții. E posibil ca dimineața să ne trezim cu soluții mai bune pentru anumite sarcini din „to do list-ul” setat de cu seară.
3. Seara, creierul așterne sarcinile în ordinea importanței mai ușor, știind că a terminat treaba și urmează un binemeritat somn. Dimineața suntem astfel obligați să respectăm prioritatea sarcinilor stabilite cu o seară în urmă.
4. E un bun moment de a încheia oficial ziua de muncă. Scrierea unui „to do list” e ca un comutator între viața profesională și cea personală. E nevoie de un echilibru între cele două vieți.5. Anumite dimineți încep în viteză. Stresul că am putea uita ceva, e mâncător de energie. Un „to do list” scris cu o seară înainte ne-ar scăpă de o grijă.
Există numeroase aplicații pentru Eisenhower Matrix. Îți recomandăm Ike – To-Do list dacă ai un telefon cu Android (asta folosim noi la Accedio), iar pentru iPhone e suficient să cauți Eisenhower Matrix, sau Focus task.
Mai complex, este Evernote, care se sincronizează cu PC-ul și care are etichete, remindere și posibilitatea de a arhiva notițele în cloud.
Să nu uităm că timpul se poate transforma în bani, dar banii în timp nu prea.
Va trebui să învățăm să spunem STOP hoților de timp (cadranul 4).
Spor la treabă, să nu pierdem vremea!