Excelența în afaceri (sau mai familiara expresie business excellence) este un concept derivat inițial din managementul calităţii, dar care, datorită unei viziuni integratoare care a înglobat și mediul extern, relațiile pe termen lung și impactul pe care cultura organizațională îl poate avea asupra comunității (și mai dincolo), a devenit mai mult decât un concept, s-ar putea spune chiar o filosofie, un modus vivendi al afacerii.

Dacă privim afacerea ca un organism viu, cu etapele firești ale vieții (copilărie, adolescență, maturitate), stilul de viață este cel care-i determină succesul și longevitatea, prin urmare preocuparea pentru excelență trebuie să înceapă de timpuriu și să devină o constantă permanentă.

În management, acest lucru se traduce printr-un mănunchi de principii și tehnici care au ca scop îmbunătățirea performanței prin focalizarea pe nevoile clienților, pe așteptările grupurilor interesate și pe calitatea procesului de conducere.

Câteva tehnici sunt de bază și se folosesc la toate nivelurile afacerii, indiferent de domeniul de activitate, poziție geografică sau potențialul financiar: benchmarking, fișa scorului echilibrat, cele mai bune practici (best practices) și managementul proiectelor.

Managementul proiectelor este un subiect despre care am discutat de mai multe ori, pentru că el însuși conține o gamă bogată de tehnici și instrumente, valabile în orice activitate. Despre celelalte vom spune câteva cuvinte în episoadele care urmează.

Majoritatea organizațiilor care folosesc aceste tehnici spun că este cea mai obiectivă modalitate de auto-evaluare cu ajutorul cărora au identificat noi
oportunități, zone de îmbunătățit și idei de dezvoltare. Așa au reușit să-și formuleze strategii corecte și să abordeze piețele într-un mod realist.

Atunci când se folosesc ca bază de pornire pentru îmbunătățirea culturii organizaționale, principiile de excelență au rolul de a canaliza cele mai bune practici spre zonele în care pot avea cele mai bune efecte.
Atunci când se folosesc doar ca instrument de auto-evaluare, criteriile de excelență au rolul de a identifica punctele tari și punctele slabe ale procesului managerial, astfel încât anumite instrumente (cum ar fi de exemplu benchmarking) folosite la momentul oportun, pot aduce soluțiile cele mai bune de întărire a punctelor tari și diminuare, până la eliminare, a punctelor slabe.

Există și o instituție (cu sediul în Brussels) care a stabilit un cadru managerial non-prescriptiv, pe care organizațiile aderente îl iau în considerare.
Organizația se numește EFQM (European Foundation for Quality Management), iar avantajul aderării la criteriile pe care le propune este că funcționează și ca un centru de consiliere și sprijin care oferă soluții companiilor aflate în impas.

Modelul pe care EFQM îl propune se referă la ”practici relevante și semnificative în procesul de conducere al organizațiilor orientate pe rezultate” și conține opt concepte:

1. Obținerea unor rezultate echilibrate în toate domeniile
2. Crearea de valoare adăugată pentru clienți
3. Gestionarea afacerii în conformitate cu viziunea care a inspirat-o
4. Conducere focalizată pe procese
5. Recunoașterea faptului că reușita se poate face numai cu ajutorul oamenilor
6. Cultivarea creativității și inovației
7. Construirea de parteneriate durabile bazate pe respect și integritate
8. Asumarea responsabilității pentru crearea unui viitor sustenabil

Datorită amestecului diferitelor tehnici și metode manageriale, fiecare cu propriile etape de dezvoltare, excelenţa în afaceri are nevoie de patru pași:

1. Identificare/Definire
2. Măsurare/Analizare
3. Optimizare/Îmbunătățire
4. Monitorizare/Verificare

Acești pași evoluează permanent, odată cu creșterea afacerii, cerânt o continuă monitorizare, reevaluare și optimizare. Cunoscutul sistem ISO (și nu numai acesta) conține o mulțime de proceduri de acest fel.
În 2010 The Global Benchmarking Network (www.globalbenchmarking.org) a făcut un studiu în 22 de țări, asupra a 450 de organizații, cu care a căutat să afle care sunt cele mai folosite instrumente manageriale. Rezultatele arată că:

 77% din organizații și-au stabilit foarte clar viziunea, misiunea și valorile;
 72% folosesc anual analiza SWOT;
 68% folosesc un proces mai mult sau mai puțin formalizat de benchmarking;
 67% folosesc metoda celor mai bune practici;
 66% folosesc fișa scorului echilibrat

Este elocvent, nu-i așa?

 

Un articol de Emilia Cernăianu

Aici vei găsi mereu materiale noi, modele de formulare, studii de caz, proiecte care au obţinut finanţări, sau chiar formule, în funcţie de tematica fiecărui curs.

În anul 2002, un grup de 12 consultanți și traineri au pus bazele Accedio. De atunci, am rămas fideli principiilor noastre, calitatea cursurilor și îmbunătățirea continuă programelor a fost și va rămâne principala noastră preocupare.

Înscrieri

Best training of the year, Manager de Proiect PMBOK (Project Management Body of Knowledge), 35 contact hours pentru certificarea internațională PMP (Project Management Professional) de la PMI.org (Project Management Institute U.S.A.), 20-28 Septembrie 2017. Închidem grupa la 10 participanţi.
Detalii: Curs Management de Proiect, PMP prep

Ultimele două locuri la Curs Managementul și Gestiunea Stocurilor 22-23 Septembrie 2017. Locul de desfăşurare: str. Mendeleev 7-15, Piaţa Amzei.

La Accedio, venim cu exemple concrete, întâlnite în proiecte, în România sau la colegii din Europa. Cursurile se desfășoară natural și încurajăm dialogul constructiv și inovarea în studiile de caz.

Fedback de la cursurile anterioare.

Newsletter

Vei fii la curent cu bunele practici de management şi cu ultimele oferte la cursuri. Ce este Balanced Scorecard, Diagrama Ishikawa, Managementul Timpului, Drumul Critic, Cum planifici cu ajutorul SWOT, SMART, Gantt, Tehnici de Inovare, Managementul Schimbării, Agile Management, etc.

Susținem cauzele sociale. În 2016 am susținut cursuri pentru elevii de gimnaziu din 3 școli cu prilejul evenimentului "Săptămâna Altfel". Citeşte în continuare

Ne vedem pe Facebook și Google +

Întâlnește trainerii şi consultanţii Accedio. Vezi impresiile celor care au fost la cursuri. Concursuri constând în locuri la curs. Umrărește promoțiile noastre, dar și locuri gratuite la evenimente, pe rețelele sociale.

Imagini și testimoniale de la cursuri pe Google + și pe Facebook.

Positive SSL

niculae adriana

Adriana Niculae
Senior Licensing Consultant
IT Asset Management

 
"Foarte util, exemple reale, trainer entuziast! Recomand cu plăcere!"

 

niculae zecheru

Niculae Zecheru

Consilier Cabinet Ministru


"Un trainer devotat cursului. Il recomand celor care vor sa acceada in domeniu, din toata inima."

 

elisabeta cosmescu

Elisabeta Cosmescu
Online content Manager
Burda - National Geographic

"Cursul de Manager Proiect m-a ajutat sa-mi structurez eficient informatiile. Il recomand oricui doreste sa se puna la punct cu acest domeniu."

 

cristi scarlat

Cristi Scarlat
Logistic Manager
Intersnack România (Chio Chips)

"Toate sesiunile au fost valoroase, iar trainerul acestui curs m-a ajutat să înțeleg principiile planificării unui proiect și care sunt etapele de management."

 

oana petrisor mateut

Oana Petrișor-Mateuț
Manager Proiect
Ascom International

"Înțelegerea importanței planificării, asumării riscurilor și evitarea lor, cât și luarea marjelor pentru situațiile imprevizibile, mă vor ajuta în proiectele viitoare."

 

Dorojan Catalin

Cătălin Dorojan
Manager Dezvoltare
Rebu


"Cursul a fost foarte bine structurat, organizat, cu informațiie de calitate."

accedio training logo
Accedio oferă servicii de consultanță în management și training. Încă din 2002 Accedio livrează cursuri open dar este și un partener în managementul schimbării pentru companii de renume cum ar fi: Adobe, Intersnack, Fresh Air, Kirchhoff Automotive, Embarcadero Software, Active Step, Hinter Software, Vodafone, BCR, Ifantis, Stabilus, Tymbark, Consis Proiect, Saint-Gobain, Sema Parc. Despre...

Abonare Newsletter

Îţi vom trimite articole cu bune practici din mediul de business organizațional, dar şi informații legate de cursurile Accedio.

Contact Accedio

Email: office[at]accedio.ro
Telefon: 0758.888.542 / Fax: 031.810.54.67

harta mendeleev