Luarea deciziilor, factor critic în performanţa organizaţiei

→ Majoritatea companiilor, au un potenţial mai mare decât dublu de a-şi executa deciziile cheie.
→ Dacă aveţi 7 persoane în grupul de luare a deciziilor, fiecare membru suplimentar reduce eficacitatea deciziei cu 10%. 
→ Două treimi din şedinţe se încheie înainte de a se lua o decizie importantă. Dintre directori, 85% sunt nemulţumiţi de eficienţa şedinţelor.

 

Fără a consulta personalul direct implicat, directorul executiv este auzit că promite unui vechi prieten că firma va prelua proiectul. Angajaţii se simt uşor marginalizaţi şi nemulţumiţi.

sau...

La finalul unei şedinţe lungi şi obositoare se ridică problema minoră dacă ar trebui angajat un student pe perioada verii. După discuţii lungi, nu este clar cine are ultimul cuvânt. Şedinţa se termină, fără a se lua această decizie.

Din nefericire, aceste scenarii sunt frecvente.

Luarea deciziilor poate fi dificilă din motive ce variază de la structuriile de raportare la complexitatea care apare în mod natural atunci când o companie este în creştere şi mai multe persoane au locuri la masa de conducere. Aceste dificultăţi pot fi o sursă de frustrare pentru toţi cei implicaţi. 

Există o varietate de tehnici de luare a deciziilor, însă printre ele, instrumentul RAPID1  s-a evidenţiat prin eficienţă şi adaptabilitate.

RAPID este un acronim dezvoltat de Bain & Company2, fiecare iniţială reprezentând un rol cheie ce trebuie atribuit unei persoane din cadrul echipei. Anumite persoane pot avea mai multe litere atribuite.

Ordinea literelor nu are importanţă, cuvântul în sine însă are menirea de a aminti faptul că deciziile trebuie să fie luate în timp util.

'R' – recomandă. Persoana care deţine acest rol este cea care vine cu propunerile în cadrul echipei, care furnizează informaţiile şi datele necesare luării unei decizii în timp util şi se consultă cu persoanele care o informează. Aceasta se ocupă de propunere de la început până la sfârşit. 

'I' – informează. Este persoana care furnizează informaţii relevante celor care recomandă pentru clarificarea problemei în discuţie. Deşi o astfel de persoană are dreptul de a se face auzită, nu poate vota şi nici nu se poate împotrivi propunerii. Incluzând pe cineva cu rolul 'I', vom putea spune că organizaţia apreciază opinia acestuia.

'A' – acceptă. Această persoană negociază modificarea propunerii cu persoana care recomandă. Are drept de veto. 

'D' – decide. Este singura persoană care are ultima autoritate, care decide şi îşi asumă responsabilitatea pentru luarea deciziei.

'P' – prestează. Este persoana care execută deciziile luate. De obicei, persoanele 'P' sunt şi 'I'. Cu siguranţă aţi auzit cel puţin o persoană spunând ceva de genul, 'Este un dezastru. Măcar să mă fi întrebat şi pe mine cineva înainte să fi luat decizia. Le-aş fi spus că...'. O persoană care este şi 'P' şi 'I' nu mai are motive să spună asta. 

Beneficiile RAPID

Implementarea tehnicii RAPID înseamnă schimbarea ambiguității cu transparenţa. Acest lucru ajută la atribuirea de responsabilităţi precise oamenilor potriviţi. Procesul de decizie devine transparent şi de cele mai multe ori mai rapid. Personalul se simte mai implicat. 

Efectele secundare, compromisurile

Implementarea RAPID poate încurca lucrurile pe termen scurt.  Numărul  persoanelor care au rolul 'A' nu trebuie fie prea mare, pentru a nu îngreuna procesul decizional prin dreptul de veto. 

Luarea deciziile în mod transparent poate să creeze un disconfort în organizațiile care sunt obișnuite cu un set de relații mai degrabă familiare între angajații cu vechime și eșalonul de conducere. 

Organizaţiile foarte performante iau decizii bune în mod rapid. Unele dintre caracteristicile pe care le prezintă sunt:

• Pentru chestiuni complexe care necesită decizii rapide, combinaţia potrivită de control şi de libertate de creaţie este cheia succesului durabil.
• Ambiguitatea este duşmanul.
• Scopul este de a acţiona.
• Viteza şi adaptabilitatea fac diferenţa pe piaţă.
• Rolurile decizionale păcălesc organigrama.
• O organizaţie bine aliniată consolidează rolurile şi responsabilităţile.
• Practica domină teoria.

Acestea fiind spuse, un plan de comunicare trebuie să se împletească armonios cu tehnica RAPID.

1 Conceptul a apărut prima dată într-un articol intitulat “Who has the D? How clear decision roles enhance organizational performance”, apărut în Ianuarie 2006 în Harvard Business Review.
2 Una dintre cele mai prestigioase firme de consultanţă din lume, cu peste 5.500 de angajaţi în 31 de ţări.

 

Un articol de Ștefan Bădescu

Știai că poți urma cursul de Microsoft Project 2016 și on-line? Te confruncți cu probleme în proiectul tău? Trainerii noștri te vor ajuta și vor lucra alături de tine prin platforma on-line direct pe proiectul tău. On-line vei putea lucra exact ceea ce te interesează, în sesiuni de lucru 1 la 1 cu trainerul, iar programul îl faci tu!

Înscrieri

Best training of the year, Manager de Proiect PMBOK (Project Management Body of Knowledge), 35 contact hours pentru certificarea internațională PMP (Project Management Professional) de la PMI.org (Project Management Institute U.S.A.), 1 - 9 August 2018. Închidem grupa la 10 participanţi.
Detalii: Curs Management de Proiect, PMP prep

Ultimele două locuri la Curs Managementul și Gestiunea Stocurilor 13 - 14 Iulie 2018. Locul de desfăşurare: str. Mendeleev 7-15, Piaţa Amzei.

La Accedio, venim cu exemple concrete, întâlnite în proiecte, în România sau la colegii din Europa. Cursurile se desfășoară natural și încurajăm dialogul constructiv și inovarea în studiile de caz.

Fedback de la cursurile anterioare.

Newsletter

Vei fii la curent cu bunele practici de management şi cu ultimele oferte la cursuri. Ce este Balanced Scorecard, Diagrama Ishikawa, Managementul Timpului, Drumul Critic, Cum planifici cu ajutorul SWOT, SMART, Gantt, Tehnici de Inovare și de Stimulare a Creativității, Managementul Schimbării, Agile Management, etc.

Susținem cauzele sociale. În 2018 am susținut cursuri pentru elevii de gimnaziu din 3 școli cu prilejul evenimentului "Săptămâna Altfel". Citeşte în continuare

Ne vedem pe Facebook și Google +

Întâlnește trainerii şi consultanţii Accedio. Vezi impresiile celor care au fost la cursuri. Concursuri constând în locuri la curs. Umrărește promoțiile noastre, dar și locuri gratuite la evenimente, pe rețelele sociale.

Imagini și testimoniale de la cursuri pe Google + și pe Facebook.

Positive SSL

Daniel Buleu

Daniel Buleu

Daniel Buleu Senior Program Director Ness Digital Engineering "Meritã un 10+. Mi-a fãcut plãcere sã învãțãm și sã lucrãm împreunã și sper sã ne reîntîlnim! Un curs util pentru orice manager de proiect."  

Bogdan Sandu

Bogdan Sandu

Bogdan Sandu Inginer Proiectant Prointec "Un curs bun, interesant, logic. Te invata sa duci logica pana la capat, sa te ordonezi mai bine. Au fost 4 zile pline, dar frumoase."

Alina Vișan

Alina Vișan

Alina Vișan Project Manager Corporate Fleet Management OMV Petrom "Mi-a plăcut acest training datoritã bunei îmbinări a situațiilor reale cu cele teoretice. Earn Value Method a fost cea mai bună sesiune."

Cristi Scarlat

Cristi Scarlat

Cristi Scarlat Logistics Manager Intersnack România (Chio Chips) "Toate sesiunile au fost valoroase, însã cel mai mult acest curs m-a ajutat sã în?eleg principiile planificãrii unui proiect."

Claudiu Șerban

Claudiu Șerban

Claudiu Șerban Business Development Manager Coril "Informațiile primite mi-au adus un real plus de cunoaștere. Recomand acest training."

Corina Matei

Corina Matei

Corina Matei Redactor Burda "Un curs de project management foarte bine sintetizat. Îl recomand oricui, este plin de studii de caz, din diferite proiecte."

George Costan

George Costan

George Costan IT Manager CEVA Logistics "Am avut ocazia sã întâlnesc oameni minunați care chiar sunt interesați de Project Management"

Andrei Uncu

Andrei Uncu

Andrei Uncu Event Marketing PR Farmacia Familiei "Din fiecare sesiune a cursului de Managementul Proiectelor am luat câte ceva valoros. Am înțeles și cã managerul trebuie sã aibã multã rãbdare, pentru cã lucreazã cu echipa."

Bujor Stoicovici

Bujor Stoicovici

Bujor Stoicovici Inginer Consis Proiect "Mi-a plãcut cursul. N-a fost plictisitor, ba din contră, ne-am și distrat pe alocuri. M-a ajutat să înțeleg mai bine curbele S în rapoartele de monitorizare."

Anamaria Avornicului

Anamaria Avornicului

Anamaria Avornicului Expert financiar bancar BCR "Cursul de formator mi-a dat șansa sã învăț sã-mi stăpânesc emoțiile și să pot transmite informațiile într-un mod cât mai plăcut pentru auditoriu."

« »

accedio training logo
Oferim servicii de consultanță în management, training și teambuilding. Încă din 2002 Accedio livrează cursuri open dar este și un partener în managementul schimbării pentru companii de renume cum ar fi: Adobe, Intersnack, Fresh Air, Kirchhoff Automotive, Embarcadero Software, Active Step, emag, Vodafone, BCR, Ifantis, Stabilus, Tymbark, Consis Proiect. Despre...

Termeni si Conditii | Politica Confidentialitate

Abonare Newsletter

Îţi vom trimite articole cu bune practici din mediul de business organizațional, dar şi informații legate de cursurile Accedio.
Conditii de Utilizare

Contact Accedio

Email: office[at]accedio.ro
Telefon: 0758.888.542 / Fax: 031.810.54.67

harta mendeleev