Definiţie: “Consultantul este cel care îţi cere umbrela cu împrumut după care reuşeşte să ţi-o vândă la un preţ avantajos pentru amândoi” (anonim).

Părere: Consultantul îţi pune o mulţime de întrebări după care îţi prezintă răspunsurile pe care i le-ai dat, într-un raport foarte costisitor.

Nu este o părere flatantă pentru un consultant, însă este lansată destul de des de către managerii care au avut experienţe nesatisfăcătoare cu aceştia. Dar când se întâmplă aşa ceva, cine este de vină ? Mai mult ca sigur că o parte de vină revine şi managerilor beneficiari de consultanţă.

 

Poate că:

• au selectat un consultant nepotrivit

• nu ştiau ce vor de la un serviciu de consultanţă

• nu au înţeles cum să se implice

• au sperat că lucrurile se vor ajusta din mers

În cele ce urmează am să vă dau câteva sfaturi pentru a evita experienţele nesatisfăcătoare:

De ce se foloseşte un consultant? Sunt multe motivele pentru care un manager are în vedere folosirea unui consultant. Înainte de toate trebuie să aveţi în minte, foarte clar, motivele pentru care doriţi să apelaţi la serviciile acestuia. Iată-le pe cele mai comune:

• este un domeniu nou pentru organizaţia dumneavoastră aşa că aveţi nevoie de un expert pentru a face lucrurile cum trebuie, de prima dată;

• este un moment crucial pentru afacerea dumneavoastră şi aveţi nevoie de un sfat bun, de la cineva cu experienţă;

• vreţi să acoperiţi temporar o zonă pentru care nu aveţi încă expertiza necesară, în interiorul organizaţiei;

• doriţi un punct de vedere independent ştiind că managerii preferă păstrarea zonei de confort în locul unei schimbări radicale;

• doriţi dezvoltarea personalului prin consilierea de care aceştia pot beneficia în interacţiunea lor cu un consultant experimentat;

• pentru că vă simţiţi “singur acolo sus”: adesea managerii de top simt nevoia să discute cu cineva mai experimentat problemele cu care se confruntă;

Alegerea consultantului potrivit:

Odată ce v-aţi clarificat motivele pentru care vreţi să apelaţi la un consultant, porniţi la identificarea lui. Puteţi căuta pe internet sau puteţi apela la cunoştinţe, puteţi avea întâlniri formale sau informale sau puteţi cere diferite oferte de prezentări de servicii de consultanţă. Metoda cea mai potrivită depinde de amploarea intervenţiei de care aveţi nevoie. O cauză frecventă a dezamăgirilor este folosirea aceluiaşi consultant pentru probleme diferite. Nimeni nu poate fi bun la toate !

Când evaluaţi un consultant, iată la ce trebuie să fiţi atenți:

• experienţa relevantă pentru problema dumneavostră;

• referinţe de la clienţi pe care îi cunoaşteţi şi în care aveţi încredere;

• costurile şi eşalonarea plăţilor;

• “stilul de lucru” – potrivirea cu valorile organizaţiei dumneavostră;

• transferul de know-how: după plecarea consultantului veţi fi capabil să lucraţi fără ajutorul lui ?

• aderă la un Cod de Conduită cu care vă garantează profesionalismul şi confidenţialitatea ?

• este deschis la negocieri ?

• este dispus să vă ofere o valoare adăugată ? Cum se diferenţiază de competitorii lui ?

Stabilirea termenilor de referinţă

Termenii de referinţă vor face parte din contract iar efortul pe care îl depuneţi în a pune pe hârtie toate detaliile, cat mai clar şi precis, va fi răsplătit înzecit, mai târziu, în procesul de implementare.

Asiguraţi-vă că aţi stipulat:

• obiective SMART şi rezultate finale;

• planificarea activităţilor şi jaloanelor de monitorizare;

• o listă cu cei implicaţi şi sarcinile lor precise;

• o listă cu obligaţiile dumneavostră (cu ce contribuiţi: săli de şedinţe, documente, deplasări, informaţii, o persoană de contact disponibilă permanent, etc.);

• penalităţi precise, de ambele părţi, pentru întârzieri sau prejudicii;

• confidenţialitate şi/sau drepturi de autor.

Inducţia consultantului

Odată termenii de referinţă definitivaţi şi contractul semnat, trebuie să pregătiţi terenul de lucru pentru consultant. De regulă, un manager senior cu suficientă experienţă în organizaţie, este desemnat să lucreze permanent cu consultantul, pe perioada derulării contractului. Acesta va fi punctul de contact al consultantului pentru orice problemă. Este important să vă asiguraţi că cel pe care l-aţi ales să vă sfătuiască îşi începe activitatea imediat după semnarea contractului şi nimic nu-l împiedică să-şi facă treaba. Angajaţii trebuie informaţi de îndată de consultantul începe să lucreze cu dumneavoastră, pentru a nu lăsa loc speculaţiilor inutile.

Monitorizarea şi evaluarea

Termenii de referinţă includ ţinte pe termen scurt sau mediu şi jaloane pe baza cărora se poate face o monitorizare continuă. Aceasta este o responsabilitate comună a consultantului şi a managerului. Pentru cele mai multe proiecte de consultanţă este nevoie de informări săptămânale şi şedinţe de lucru lunare. Informările săptămânale pot consta în raportări simple, în timp ce şedinţele lunare sunt mai ample şi fac referiri la planificare şi obiective. Orice modificare trebuie consemnată în scris. Nu uitaţi să faceţi din aceste şedinţe întâlniri agreabile, suficient de concise şi numai cu personalul relevant.

În cele din urmă am să vă spun şi punctele mele de vedere, în calitate de consultant:

• Lucrez mai bine, mai eficient şi cu mai mare plăcere cu managerii care ştiu ce vor, se implică şi doresc să înveţe. Învăţarea se produce la orice vârstă, permanent învăţăm unii de la alţii, singura condiţie este să rămânem deschişi şi curioşi. Rezultatele bune vin singure, de la sine, iar consultanţa se trasformă într-o colaborare te termen lung.

• Valoarea adăugată nu se mai vede atunci când comunicarea nu funcţionează. Consultanţa oferă multe rezultate intangibile, greu sesizabile pe termen scurt, pentru că se referă la abilităţi personale, la învăţare, la schimbarea de atitudine şi la creşterea performanţelor profesionale. Acestea ies la iveală prin asigurarea unui flux de comunicare deschis cu toţi angajaţii, permanent, pentru a pune în valoare ceea ce s-a câştigat cu ajutorul consultanţei.

• Consultantul nu poate lucra singur. Consultanţa bine făcută este o muncă de echipă, unde managerii se implică permanent şi contribuie activ la proiectul de consultanţă. Asta nu înseamnă o sarcină suplimentară. Cine cunoaşte cel mai bine organizaţia în care lucrează şi îi înţelege nevoile ? Consultantul nu poate şti niciodată istoria detaliată a organizaţiei, cum s-a dezvoltat cultura şi care sunt convingerile profunde care s-au acumulat de-a lungul anilor. Managerii sunt aceia care vor lua decizia de a implementa una sau alta dintre soluţiile propuse de către consultant, iar aceasta este exclusiv responsabilitatea lor.

 

Un articol de Emilia Cernăianu

Aici vei găsi mereu materiale noi, modele de formulare, studii de caz, proiecte care au obţinut finanţări, sau chiar formule, în funcţie de tematica fiecărui curs.

În anul 2002, un grup de 12 consultanți și traineri au pus bazele Accedio. De atunci, am rămas fideli principiilor noastre, calitatea cursurilor și îmbunătățirea continuă programelor a fost și va rămâne principala noastră preocupare.

Înscrieri

Best training of the year, Manager de Proiect PMBOK (Project Management Body of Knowledge), 35 contact hours pentru certificarea internațională PMP (Project Management Professional) de la PMI.org (Project Management Institute U.S.A.), 20-28 Septembrie 2017. Închidem grupa la 10 participanţi.
Detalii: Curs Management de Proiect, PMP prep

Ultimele două locuri la Curs Managementul și Gestiunea Stocurilor 22-23 Septembrie 2017. Locul de desfăşurare: str. Mendeleev 7-15, Piaţa Amzei.

La Accedio, venim cu exemple concrete, întâlnite în proiecte, în România sau la colegii din Europa. Cursurile se desfășoară natural și încurajăm dialogul constructiv și inovarea în studiile de caz.

Fedback de la cursurile anterioare.

Newsletter

Vei fii la curent cu bunele practici de management şi cu ultimele oferte la cursuri. Ce este Balanced Scorecard, Diagrama Ishikawa, Managementul Timpului, Drumul Critic, Cum planifici cu ajutorul SWOT, SMART, Gantt, Tehnici de Inovare, Managementul Schimbării, Agile Management, etc.

Susținem cauzele sociale. În 2016 am susținut cursuri pentru elevii de gimnaziu din 3 școli cu prilejul evenimentului "Săptămâna Altfel". Citeşte în continuare

Ne vedem pe Facebook și Google +

Întâlnește trainerii şi consultanţii Accedio. Vezi impresiile celor care au fost la cursuri. Concursuri constând în locuri la curs. Umrărește promoțiile noastre, dar și locuri gratuite la evenimente, pe rețelele sociale.

Imagini și testimoniale de la cursuri pe Google + și pe Facebook.

Positive SSL

niculae adriana

Adriana Niculae
Senior Licensing Consultant
IT Asset Management

 
"Foarte util, exemple reale, trainer entuziast! Recomand cu plăcere!"

 

niculae zecheru

Niculae Zecheru

Consilier Cabinet Ministru


"Un trainer devotat cursului. Il recomand celor care vor sa acceada in domeniu, din toata inima."

 

elisabeta cosmescu

Elisabeta Cosmescu
Online content Manager
Burda - National Geographic

"Cursul de Manager Proiect m-a ajutat sa-mi structurez eficient informatiile. Il recomand oricui doreste sa se puna la punct cu acest domeniu."

 

cristi scarlat

Cristi Scarlat
Logistic Manager
Intersnack România (Chio Chips)

"Toate sesiunile au fost valoroase, iar trainerul acestui curs m-a ajutat să înțeleg principiile planificării unui proiect și care sunt etapele de management."

 

oana petrisor mateut

Oana Petrișor-Mateuț
Manager Proiect
Ascom International

"Înțelegerea importanței planificării, asumării riscurilor și evitarea lor, cât și luarea marjelor pentru situațiile imprevizibile, mă vor ajuta în proiectele viitoare."

 

Dorojan Catalin

Cătălin Dorojan
Manager Dezvoltare
Rebu


"Cursul a fost foarte bine structurat, organizat, cu informațiie de calitate."

accedio training logo
Accedio oferă servicii de consultanță în management și training. Încă din 2002 Accedio livrează cursuri open dar este și un partener în managementul schimbării pentru companii de renume cum ar fi: Adobe, Intersnack, Fresh Air, Kirchhoff Automotive, Embarcadero Software, Active Step, Hinter Software, Vodafone, BCR, Ifantis, Stabilus, Tymbark, Consis Proiect, Saint-Gobain, Sema Parc. Despre...

Abonare Newsletter

Îţi vom trimite articole cu bune practici din mediul de business organizațional, dar şi informații legate de cursurile Accedio.

Contact Accedio

Email: office[at]accedio.ro
Telefon: 0758.888.542 / Fax: 031.810.54.67

harta mendeleev