Construirea unei Culturi a Inovării

 

Cum aprinzi scânteia unei noi inovații într-o organziație cu reguli stabilite? Începe prin a face ca inovarea să facă parte din îndatoririle fiecăruia (job description). Oferă training, timp și spațiu pentru asta. Luptă cu frica și cu rezistența încă de la început, și de multe ori.

Și Machiavelli spunea în sec. XVI că "a te face promotorul unei orânduiri noi este cel mai dificil lucru"1.

În cele din urmă totuși, recunoaște și recompensează inovarea de fiecare dată când ai ocazia. Este compania ta un blockbuster? Blockbustere furnizau și companiile de închiriere sau vânzare de DVD-uri, până să apară un competitor inovator ca Netflix.

În cazul în care o companie nu inovează, toate produsele sau serviciile sale devin în cele din urmă mărfuri. Atunci când se întâmplă acest lucru, nu ți-a mai rămas nici o marjă pentru a cheltui pe cercetare și dezvoltare, ca să inițiezi noi produse, sau orice altceva care ar putea oferi un avantaj competitiv. Apoi, clienții vor începe să aleagă concurența, și vei intra într-o cursă la nivelul de jos al prețului.

În acel moment, vei fi orientat spre reducerea costurilor, sau a profitului – afacerea este acum într-o spirală clasică spre faliment. Deci, cum aprinzi scânteia inovării în companie? Și mai mult, cum o faci într-o afacere rigidă?

  

1. Faceți ca invoarea să facă parte din fișa de post a fiecăruia.

Primul rând din job description ar trebui să se stipuleze introducerea de idei inovatoare în companie. Valabil pentru toată lumea, nu doar pentru unii. De la muncitori până la directorii executivi. Toată lumea trebuie să vină cu idei de îmbunătățire a produselor, a serviciilor, a muncii. Inovarea trebuie să fie una dintre valorile de bază ale organizației. Și trebuie legată de evaluările de performanță. Să determinați un mod de măsurare a ideilor inovatoare, să o faceți parte din evaluarea angajaților, vă va permite nu numai să îi răsplătiți pe cei care își dau silința și pe cei care reușesc, dar puteți să le spuneți "la revedere" celora care nu o fac.

 

2. Investiți în inovare

Contrar credinței populare, studiile arată cert că toată lumea este creativă. Cheia este să înțelegei cum să descui această creativitate. Familiarizați fiecare angajat cu principiile inovării și ale generării de idei (brainstorming). Duceți angajații pe teren la companii cu o mare putere de inovare. Sunt multe, mai ales in IT. Găsiți în România o grămadă. Nu are importanță dacă sunt din afara industriei voastre. Principiile inovării trebuie urmărite.

 

3. Oferiți timp pentru inovare

Nu este mereu de ajuns să stabiliți așteptări pentru a inova. Trebuie să oferiți timp – sau cel puțin niște parametrii – pentru inovare. Pentru a împinge cu adevărat acest proces, oferă angajaților tăi 20% timp pe care să îl petreacă înovând și generând idei. Dar dacă te aștepți ca echipa ta să își îndeplinească același volum de muncă în timpul rămas de 80%, este nerealist, nedrept, și în cele din urmă n-ar merge. Așa că trebuie să crezi în inovare și să angajezi cu 20% mai mulți oameni, pentru a acoperi deficitul. Trebuie să te desprinzi și să te gândești că a te "gândi la lucruri", este la fel de important cu a "construi lucruri".

 

4. Oferiți spațiu pentru inovare

A cere angajaților să inoveze și să genereze idei în urma unor sesiuni de brainstorming, fără a oferi un spațiu pentru a face acest lucru, poate reduce la tăcere creativitatea. După ce ați stabilit practica de inovare, alocă o locație în cadrul organizației în cazul în care oamenii se pot întâlni în mod regulat și fără întrerupere. Nu trebuie să fie un spațiu sofisticat, e suficient să fie simplu, dar prietenos. Mai presus de orice altceva, trebuie să fie foarte clar că aceste spații nu sunt doar pentru angajații din top management/gulere albe. Ele sunt pentru toți angajații. Alocarea acestui spațiu are două scopuri: acesta oferă o zonă atribuită generării de idei, creativității, și arată angajaților cât de serios privește compania dumneavoastră acest proces. Păstrați în minte că nu există nici o magie în acest spațiu. Magia este în deblocarea geniului creator în fiecare dintre angajații dumneavoastră. Spațiul de inovare facilitează numai acest lucru. Înainte de a construi spațiul, asigurați-vă că ați urmat pașii de mai sus în crearea culturii orientate către inovare.

 

5. Celebrați, recunoașteți și recompensați inovarea

Găsi modalități de a sărbători și recunoaște inovația de fiecare dată când aveți ocazia. Se crează astfel o schimbare a culturii organizaționale în bine și consolidează comportamentele pozitive. Recompense potențiale includ premii semnificative în bani pentru inovare, fotografii profesionale cu echipa, sau chiar a face publică realizarea printr-un articol publicitar. Fiți creativi în modul în care recompensați oamenii. Gândiți-vă cum ar fi să le oferiți un salt cu parașuta, sau o tură de rafting.

 

6. Luptați cu frica și rezistența la schimbare

Indiferent cât de veche este compania în afaceri, este imperativ să păstreze rotițele creatoare, să continue să le învârtă, pentru a rămâne în față. Logistica procesului poate părea descurajatoare, dar cel mai mare risc nu este cel tehnic, ci cel organizațional. Oamenii se tem de ceea ce ei nu înțeleg, și vor omorî un proiect din cazua fricii. Trebuie să ieșiți în fața și să luptați cu frica și rezistența. De multe ori, și încă de la început. Inovația nu mai este o opțiune - este o necesitate. Pe măsură ce mutați afacerea spre o gândire mai inovatoare, să fiți pregătiți pentru a întâmpina rezistență la schimbare. De asemenea, să fiți gata să restructurați organizația dumneavoastră și chiar să dați oameni afară dacă trebuie. Aveți nevoie să vă înconjurați de oameni care cred în inovare. În caz contrar, veți rămâne cu cei care vor face puțin mai mult decât să inspecteze defectele.

Articol preluat din Projects At Work, scris de către Steve Blue care este președinte și CEO al Miller Ingenuity și autor al viitoarei cărți, American Manufacturing 2.0: What Went Wrong and How to Make It Right. În calitate de expert în transformare de afaceri, și speaker, Steve a făcut prezentări în Forbes, Entrepreneur, și The Wall Street Journal. Fondator și colaborator la American City Business Journal, seria "League of Extraodrinary CEOs".

 

Nu există nimic mai greu de întreprins, mai îndoielnic ca reuşită şi nici mai primejdios de înfăptuit decât a te face promotorul unei orânduiri noi. Deoarece acela care încearcă o acţiune de acest fel va avea drept duşmani pe toţi aceia care erau favorizaţi de vechile orânduiri şi va avea ca apărători prea puţin energici doar pe aceia care ar urma să aibă foloase din orânduirile cele noi. Niccolo Machiavelli 1533, Prinţul.

Aici vei găsi mereu materiale noi, modele de formulare, studii de caz, proiecte care au obţinut finanţări, sau chiar formule, în funcţie de tematica fiecărui curs.

În anul 2002, un grup de 12 consultanți și traineri au pus bazele Accedio. De atunci, am rămas fideli principiilor noastre, calitatea cursurilor și îmbunătățirea continuă programelor a fost și va rămâne principala noastră preocupare.

Înscrieri

Best training of the year, Manager de Proiect PMBOK (Project Management Body of Knowledge), 35 contact hours pentru certificarea internațională PMP (Project Management Professional) de la PMI.org (Project Management Institute U.S.A.), 5 - 7 Iulie 2017. Închidem grupa la 10 participanţi.
Detalii: Curs Management de Proiect, PMP prep

Ultimele două locuri la Curs Managementul și Gestiunea Stocurilor 29-30 Iunie 2017. Locul de desfăşurare: str. Mendeleev 7-15, Piaţa Amzei.

La Accedio, venim cu exemple concrete, întâlnite în proiecte, în România sau la colegii din Europa. Cursurile se desfășoară natural și încurajăm dialogul constructiv și inovarea în studiile de caz.

Fedback de la cursurile anterioare.

Newsletter

Vei fii la curent cu bunele practici de management şi cu ultimele oferte la cursuri. Ce este Balanced Scorecard, Diagrama Ishikawa, Managementul Timpului, Drumul Critic, Cum planifici cu ajutorul SWOT, SMART, Gantt, Cum se conduc eficient şedinţele, Istoria Managementului, Agile, și altele.

Susținem cauzele sociale. În 2016 am susținut cursuri pentru elevii de gimnaziu din 3 școli cu prilejul evenimentului "Săptămâna Altfel". Citeşte în continuare

Te aşteptăm şi pe Facebook sau Google +

Întâlnește trainerii şi consultanţii Accedio. Vezi impresiile celor care au fost la cursuri. Concursuri constând în locuri la curs. Pe întregul an 2016 am oferit nu mai puțin de 15 locuri gratuite la training, celor care ne urmăresc pe rețelele sociale.

Imagini și testimoniale de la cursuri pe Google + și pe Facebook.

niculae adriana

Adriana Niculae
Senior Licensing Consultant
IT Asset Management

 
"Foarte util, exemple reale, trainer entuziast! Recomand cu plăcere!"

 

niculae zecheru

Niculae Zecheru

Consilier Cabinet Ministru


"Un trainer devotat cursului. Il recomand celor care vor sa acceada in domeniu, din toata inima."

 

elisabeta cosmescu

Elisabeta Cosmescu
Online content Manager
Burda - National Geographic

"Cursul de Manager Proiect m-a ajutat sa-mi structurez eficient informatiile. Il recomand oricui doreste sa se puna la punct cu acest domeniu."

 

cristi scarlat

Cristi Scarlat
Logistic Manager
Intersnack România (Chio Chips)

"Toate sesiunile au fost valoroase, iar trainerul acestui curs m-a ajutat să înțeleg principiile planificării unui proiect și care sunt etapele de management."

 

oana petrisor mateut

Oana Petrișor-Mateuț
Manager Proiect
Ascom International

"Înțelegerea importanței planificării, asumării riscurilor și evitarea lor, cât și luarea marjelor pentru situațiile imprevizibile, mă vor ajuta în proiectele viitoare."

 

Dorojan Catalin

Cătălin Dorojan
Manager Dezvoltare
Rebu


"Cursul a fost foarte bine structurat, organizat, cu informațiie de calitate."

accedio training logo
Accedio oferă servicii de consultanță în management și training. Încă din 2002 Accedio livrează cursuri open dar este și un partener în managementul schimbării pentru companii de renume cum ar fi: Adobe, Intersnack, Fresh Air, Kirchhoff Automotive, Embarcadero Software, Active Step, Hinter Software, Vodafone, BCR, Ifantis, Stabilus, Tymbark, Consis Proiect, Saint-Gobain, Sema Parc. Despre...

Abonare Newsletter

Îţi vom trimite articole cu bune practici din mediul de business organizațional, dar şi informații legate de cursurile Accedio.

Contact Accedio

Email: office[at]accedio.ro
Telefon: 0758.888.542 / Fax: 031.810.54.67

harta mendeleev