Ce este calitatea?

1. Diagrama Cauză – Efect (Ishikawa)

2. Lista de verificare – Check sheet

3. Diagrama de control – Control chart

4. Histograma

5. Diagrama Pareto

6. Diagrama de corelație – Scatter Diagram

7. Flow chart – Diagrama de flux

dacia      mercedes

 

 

Răspuns: Capacitatea unui produs, sau a unui serviciu, de a satisface așteptările cumpărătorului.

 

Să nu confundăm calitatea cu luxul.

 

Cele 7 instrumente de bază în măsurarea și menținerea calității

(7 quality basic tools) le veți găsi pe wikipedia

 

1. Diagrama Cauză – Efect (Ishikawa)

2. Lista de verificare – Check sheet

3. Diagrama de control – Control chart

4. Histograma

5. Diagrama Pareto

6. Diagrama de corelație – Scatter Diagram

7. Flow chart – Diagrama de flux

 

Diagrama Cauză – Efect

sau Ishikawa
sau os de pește


Dezvoltată de către Kaoru Ishikawa, în anul 1968, pionier al managementului calității la Kawasaki, apoi la Mazda (folosită în dezvoltarea modelului Miata)


Se aplică atunci când se dorește îmbunătățirea unui proces, a unui produs, sau unui serviciu.

Efectul se cunoaște. Cu ajutorul diagramei, se caută posibilele probleme, apoi se trece la validarea acestora.

Identificarea posibilelor cauze, nu este ușoară, iar capcana este să ne oprim atunci când aflăm prima cauză (stratul de deasupra).

 

Construire: Tips & Tricks

Industrie (6 M)     Servicii (4 P)             Procese

Machines

Methods

Materials

Measurements

Mother Nature

(environment)

Manpower

(people)

   Policies

   Procedures

   People

   Plant/Tehnology

Cunoașterea Clienților

Reclama Produsului

Stimularea Cumpărării

Vânzarea Produsului

Expediția Produsului

Oferirea de Upgrade

 

Aceste ramuri ale diagramei, sunt orientative, și nu sunt obligatorii. Fiecare companie își poate stabili propriile ei ramuri, pe care se pot căuta apoi posibilele probleme.

 

diagrama ishikawa

 

Am identificat aceste posibile probleme, prin simpla întrebare “de ce”?

 


“Pune întrebarea “de ce” de 5 ori, pentru orice chestiune” Taichi Ohno, vice președinte Toyota

“Să nu identifici nici o problemă, este cea mai mare problemă.”

Aceasta este filozofia Kaizen (îmbunătățire continuă).

Exemplu chiar de la o uzină Toyota, unde un robot s-a oprit:

1. De ce s-a oprit robotul? - Circuitul a fost supra încărcat, cauzând arderea siguranței.
2. De ce este circuitul supra încărcat? - Nu a fost suficient lubrificat axul.
3. De ce nu a fost lubrificat suficient? - Pompa de ulei nu a circulat suficient ulei
4. De ce nu circulat pompa suficient? - Pompa s-a blocat cu așchii de metal
5. De ce s-a blocat pompa cu așchii? - Pentru că nu există un filtru de ulei

Rădăcina fiecărei probleme este cheia soluției corecte.

 

Exercițiu


Gândiți-vă care ar putea fi posibilele probleme ale unei mașini care se constată că are un consum prea mare de benzină.

Găsiți cu ajutorul întrebărilor “de ce”, mai multe posibile probleme decât cele din slide-ul anterior.

 

diagrama cauza efect

 

Regulile celor “5 de ce”


Tehnică dezvoltată chiar de fondatorul Toyota, Sakichi Toyoda

1. Este necesar ca managementul să fie implicat în standardul “5 de ce” al companiei. Luați în considerare și prezența unui facilitator, pentru chestiunile mai dificile.
2. Să folosim hârtie (flipchart) sau whiteboard, în loc de calculatoare.
3. Să scriem pe foaie problema și să ne asigurăm că toată lumea o înțelege.
4. Să facem disticție între cauze și simptome.
5. Să avem grijă de logica relației cauză - efect.
6. Să ne asigurăm că inversarea propoziției începând cu “și prin urmare”, ne conduce la cauză.
7. Să încercăm să facem răspunsurile noastre mai precise.
8. Să privim cauza pas cu pas. Nu sărim la concluzii.
9. Să ne bazăm pe fapte și cunoaștere.
10. Să evaluăm procesele, nu oamenii.
11. Nu lăsăm niciodată “eroare umană”, “neatenția lucrătorului”, etc. să rămână cauza rădăcină.
12. Să susținem o atmosferă de încredere și sinceritate.
13. Să ne asigurăm că prin întrebările “de ce” vom ajunge la cauza rădăcină, și să ne asigurăm că acea cauză nu se va mai repeta.

 

 

5 Whys              NOT                 5 Ws

 

Who, What, When, Where, Why


Această tehnică este folosită cu precădere în investigațiile poliției și cele jurnalistice, și mai puțin în management.

 

Concluzii

Este dificil de comparat dacă Mercedes este mai calitativ decât Dacia. Ar trebui să avem un sondaj al așteptărilor (satisfăcut/nesatisfăcut) din partea clienților celor două mărci. Luxul nu înseamnă calitate.

Tehnica celor “5 de ce” este centrată pe găsirea soluțiilor, și nu a vinovaților.

Procedurile greșesc, nu oamenii. Nu cădeți în capcana “eroare umană”.

Mergeți cu întrebările “5 de ce” mai departe, dacă este cazul.

9 din 10 greșeli sunt cauzate de procese, iar dacă acestea sunt greșite, ele vor învinge mereu chiar și oamenii buni.

 

În următorul articol, despre diagrama Pareto.

 

Aici vei găsi mereu materiale noi, modele de formulare, studii de caz, proiecte care au obţinut finanţări, sau chiar formule, în funcţie de tematica fiecărui curs.

În anul 2002, un grup de 12 consultanți și traineri au pus bazele Accedio. De atunci, am rămas fideli principiilor noastre, calitatea cursurilor și îmbunătățirea continuă programelor a fost și va rămâne principala noastră preocupare.

Înscrieri

Best training of the year, Manager de Proiect PMBOK (Project Management Body of Knowledge), 35 contact hours pentru certificarea internațională PMP (Project Management Professional) de la PMI.org (Project Management Institute U.S.A.), 5 - 7 Iulie 2017. Închidem grupa la 10 participanţi.
Detalii: Curs Management de Proiect, PMP prep

Ultimele două locuri la Curs Managementul și Gestiunea Stocurilor 29-30 Iunie 2017. Locul de desfăşurare: str. Mendeleev 7-15, Piaţa Amzei.

La Accedio, venim cu exemple concrete, întâlnite în proiecte, în România sau la colegii din Europa. Cursurile se desfășoară natural și încurajăm dialogul constructiv și inovarea în studiile de caz.

Fedback de la cursurile anterioare.

Newsletter

Vei fii la curent cu bunele practici de management şi cu ultimele oferte la cursuri. Ce este Balanced Scorecard, Diagrama Ishikawa, Managementul Timpului, Drumul Critic, Cum planifici cu ajutorul SWOT, SMART, Gantt, Cum se conduc eficient şedinţele, Istoria Managementului, Agile, și altele.

Susținem cauzele sociale. În 2016 am susținut cursuri pentru elevii de gimnaziu din 3 școli cu prilejul evenimentului "Săptămâna Altfel". Citeşte în continuare

Te aşteptăm şi pe Facebook sau Google +

Întâlnește trainerii şi consultanţii Accedio. Vezi impresiile celor care au fost la cursuri. Concursuri constând în locuri la curs. Pe întregul an 2016 am oferit nu mai puțin de 15 locuri gratuite la training, celor care ne urmăresc pe rețelele sociale.

Imagini și testimoniale de la cursuri pe Google + și pe Facebook.

niculae adriana

Adriana Niculae
Senior Licensing Consultant
IT Asset Management

 
"Foarte util, exemple reale, trainer entuziast! Recomand cu plăcere!"

 

niculae zecheru

Niculae Zecheru

Consilier Cabinet Ministru


"Un trainer devotat cursului. Il recomand celor care vor sa acceada in domeniu, din toata inima."

 

elisabeta cosmescu

Elisabeta Cosmescu
Online content Manager
Burda - National Geographic

"Cursul de Manager Proiect m-a ajutat sa-mi structurez eficient informatiile. Il recomand oricui doreste sa se puna la punct cu acest domeniu."

 

cristi scarlat

Cristi Scarlat
Logistic Manager
Intersnack România (Chio Chips)

"Toate sesiunile au fost valoroase, iar trainerul acestui curs m-a ajutat să înțeleg principiile planificării unui proiect și care sunt etapele de management."

 

oana petrisor mateut

Oana Petrișor-Mateuț
Manager Proiect
Ascom International

"Înțelegerea importanței planificării, asumării riscurilor și evitarea lor, cât și luarea marjelor pentru situațiile imprevizibile, mă vor ajuta în proiectele viitoare."

 

Dorojan Catalin

Cătălin Dorojan
Manager Dezvoltare
Rebu


"Cursul a fost foarte bine structurat, organizat, cu informațiie de calitate."

accedio training logo
Accedio oferă servicii de consultanță în management și training. Încă din 2002 Accedio livrează cursuri open dar este și un partener în managementul schimbării pentru companii de renume cum ar fi: Adobe, Intersnack, Fresh Air, Kirchhoff Automotive, Embarcadero Software, Active Step, Hinter Software, Vodafone, BCR, Ifantis, Stabilus, Tymbark, Consis Proiect, Saint-Gobain, Sema Parc. Despre...

Abonare Newsletter

Îţi vom trimite articole cu bune practici din mediul de business organizațional, dar şi informații legate de cursurile Accedio.

Contact Accedio

Email: office[at]accedio.ro
Telefon: 0758.888.542 / Fax: 031.810.54.67

harta mendeleev